Hoe schrijf je een recensie?

24321790_1755350684483851_1818619965_oAl sinds jaar en dag schrijf ik recensies van kinderboeken. Ik doe dit voor Hebban en sinds kort ook voor de Facebookgroep Kinderboeken. Bij Hebban was het relatief simpel; je krijgt van hen een boek en die beoordeel je volgens een vast stramien. (en je krijgt zoveel begeleiding als je wilt) Waar het op neerkomt is dat je het te recenseren boek langs de lat van de kinderliteratuur legt. Kan het boek dat je leest zich meten met Kruistocht in Spijkerbroek, Nijntje of Boer Boris? Daarnaast kijk je naar de illustraties en (als dat van toepassing is) de vertaling, waarna je het boek als geheel beoordeelt.

Natuurlijk speelt persoonlijke smaak altijd een rol en vind je het ene boek fijner dan het andere, maar ik ben toch echt van mening dat de Hebban-recensies doorgaans een vrij objectief en evenwichtig beeld schetsen van het boek. Bij Hebban geldt dat niet alle boeken een recensie krijgen: zij maken een afweging mbt boek en recensent. Zij doen de selectie en de recensente kiest nooit zelf het boek. Bij Kinderboeken werkt het iets anders. Ik struin het internet af en als ik een mooi boek zie, dan vraag ik het aan. Ik doe het naast mijn werk dus ik moet heel selectief zijn. Het aanbod is heel groot, dus ik kies heel bewust. De andere beheerders werken precies zo.

Daarnaast krijgen we dagelijks verzoeken van auteurs of wij hun boek willen recenseren. In 99% van de gevallen betreft dit boeken die door de auteurs zelf zijn uitgegeven (bv bij Bookscout). Dit zijn zonder uitzondering boeken waar de auteur zijn/haar ziel en zaligheid heeft ingelegd. Maar is het kinderliteratuur? Haalt het boek het niveau van Dikkie Dik of Jubelientje? Vaak niet. De illustraties zijn zonder uitzondering met een computerprogramma gemaakt. Zijn ze dan niet mooi? Jazeker wel. Het zijn vaak hele leuke, lieve kinderboeken.

En daar gaat het natuurlijk om. Het kind dat op je schoot zit, of haar/ zijn eerste leeskilometers maakt, moet genieten. Het plezier van het kind dat leest of voorgelezen wordt, staat centraal. Tenminste: bij het lezen, want bij het recenseren blijf ik streng kijken en zet ik mijn juffen-bril op.

Hoe is de taal? Hoe zijn de tekeningen? Hoe is het plot? Is het origineel? Wat is de boodschap? Hoe is de opbouw van de spanningsboog? Bij een voorleesboek: Hoe lopen de zinnen als je het hardop voorleest? Bij een leesboek: Hoe is het taalgebruik; sluit dit aan bij de doelgroep? Is er rekening gehouden met “Avi”? En na het beantwoorden van al die vragen, leg je het langs de lat van al die honderden boeken die je in je leven las.

Dit is een heel andere insteek dan wanneer je een lezersrecensie schrijft. Dan vertel je als het ware aan je vriendin waar het boek over ging, hoe je het vond en waarom je het wel of niet zou aanbevelen. Op deze manier kom je veel sneller tot 5*. Je geniet van een boek en je praat er enthousiast over. Of het boek aan regels voldoet, doet niet ter zake. Deze recensies zijn van onschatbare waarde voor lezer en kopers. Maar het is niet het type recensie dat je bij Kinderboeken zult aantreffen. Wij leggen de lat en die ligt hoog.

Op dit moment schrijf ik een recensie over het Spotlight boek van deze week: Twee kleine visjes van Sofie Schollaert. Het is haar debuut. Ik heb vrij zelden zoveel liefde van de pagina zien afspatten als bij dit boek. Ze heeft het met zoveel zorg en aandacht gemaakt, dat ik er vrolijk van word. Het is een heel leuk voorleesboek. Kan het zich meten met De mooiste vis van de zee? Nee, dat niet. Maar bedenk wel: van de miljoenen kinderboeken die er in de afgelopen 50 jaar zijn uitgegeven staat dat boek al jaren in de top 10 van best verkopende peuterboeken. Is het dan eerlijk om Sofie’s boek met een dergelijk boek te vergelijken? Dat mag je zelf beoordelen, maar dat is hoe het bij Kinderboeken werkt: ook de beste boeken van de afgelopen 50 jaar staan op de lat waartegen het boek van Sofie wordt gelegd.

Het boek van Sofie ‘Twee kleine visjes. Een verhaaltje over groot willen zijn,” staat terecht bij ons in de Spotlights. Het is een fantastisch voorleesboek voor de allerkleinsten. Recensie volgt.

24210042_1755390807813172_211762305_o